Vijf tips voor een fijne herfstvakantie met een hooggevoelig kind met een sterke wil.

Bijna herfstvakantie. Ik merk dat mijn kinderen er aan toe zijn. Ze hebben meer moeite met wakker worden. Het is ook al weer flink donker als de wekker gaat.

Maar goed, niet iedereen staat te springen om een vakantie. En ook hier heeft het echt een tijd geduurd voordat het een enigszins gezellige en ontspannen vakantie was. Natuurlijk hebben wij ook nog wel eens dipjes.

Maar je zult merken dat als je je vooraf voorbereid op een schoolvakantie, je er vaak een stuk soepeler doorheen gaat. En jij niet na de vakantie toe bent aan vakantie.

Ik deel vier tips met je die jou daarbij gaan helpen!

  1. Zorg voor structuur.
    Fijn, vakantie. Maar het is niet zo gestructureerd als een schoolweek. Ineens is er heel veel tijd om in te vullen. En hoe zien de dagen er nu uit? Nu ze niet om 8 uur klaar moeten staan om naar school te vertrekken? Het helpt als je overzicht creëert voor je kind. Bijvoorbeeld door een kalender te maken waarop je schrijft wat jullie welke dag gaan doen. Per dag kan je dit (indien gewenst) verder uitbreiden door ’s ochtends die dag in grote lijnen door te nemen en bijvoorbeeld op te schrijven of te tekenen (mag gewoon simpel met stokpoppetjes. Dat is ’t duidelijkst!). Zo weet je kind wat het kan verwachten en zal het minder vragen hebben. Je schept duidelijkheid.

    En ook helpt het vaak als je de eet en drink momenten en bedtijd iedere dag op hetzelfde tijdstip houdt.

  2. Verveling
    Hooggevoelige kinderen met een sterke wil hebben naast dat ze ook echt ruimte nodig hebben om uit te rusten een enorme behoefte aan uitdaging. En als die uitdaging ontbreekt, gaan ze de uitdaging vaak zelf zoeken. En dat is meestal niet op een manier waar jij persé zo gelukkig van wordt. Ze gaan bijvoorbeeld ruzie maken met broertjes en zusjes of jouw grenzen uittesten. Een beetje verveling is hartstikke gezond. De mooiste ideeën komen dan omhoog. Maar onderprikkeling is wel echt wat anders. Je kind voelt zich dan lusteloos en gaat hangen. Probeer in de activiteiten tijdens de vakantie rekening te houden met de behoefte aan uitdaging. Bijvoorbeeld door lekker naar een klimbos te gaan. Daar kunnen ze hun energie kwijt en de groene omgeving en frisse lucht zorgt ook meteen voor ontspanning.

  3. Help ze om tot spelen te komen.
    Soms vinden kinderen het lastig om tot spelen te komen. Om te kiezen waarmee ze dan toch zullen gaan spelen. Hierin overzicht creëren kan helpen. Bijvoorbeeld door een leuke dingen pot of poster te maken. Maak afbeeldingen waarop het speelgoed van je kind staat en eventuele andere activiteiten. Door de mogelijkheden visueel te maken kunnen kinderen soms makkelijker kiezen. En laat ze ook eens speelgoed met elkaar combineren. Wie weet bedenken ze wel samen een leuk nieuw spel!

  4. Zorg goed voor jezelf!
    Een tijd lang dacht ik dat als mijn kinderen vakantie hadden, ik er volledig en de hele dag voor en met ze moest zijn. Inmiddels weet ik dat dat geen handige keuze is. Word je er blij van, lekker doen! Maar ik heb zelf ook echt behoefte aan momenten in mijn eentje om op te laden. Dan zit ik lekkerder in mijn vel en kan ik er ook gewoon gezellig zijn als ik wel met mijn kinderen ben. Zit dat dan in de grote dingen? Nee hoor zeker niet, het kan iets simpels zijn als een rondje hardlopen. Of in stilte douchen. Even boven op mijn slaapkamer een boek lezen als de kinderen beneden schermtijd hebben (ik kies er soms bewust voor om in een andere kamer te zitten. Zonder geluid en andere mensen.). En ook in het kiezen van activiteiten samen met je kinderen is het natuurlijk ook belangrijk om rekening te houden met jezelf. Een keer iets doen wat minder bij jou past is prima, maar als je dat een aantal dagen achter elkaar doet dan zal je merken dat dat zijn weerslag heeft op jouw stemming. Denk hierbij aan 4 dagen binnenspeeltuin/zwembad/pretpark, ik krijg er de kriebels van als ik daar aan denk.

  5. Het hoeft niet perfect!
    En bovenal, geniet van je vakantie! Of van de dagen waarop je met de kinderen bent. Kijk naar de leuke momenten. Het hoeft niet perfect. Vaak willen we dat alles vlekkeloos verloopt en rekenen we onszelf af op de momenten waarop het minder lekker liep. Maar er gaat ook zoveel wél goed! En hoe meer je die momentjes kunt zien en waarderen, hoe meer je er zult gaan zien.
HSP coach voor ouders en hun hooggevoelige kind - Duin-en Bollenstreek

Merk je dat jij regelmatig op punt van instorten staat na een vakantie of dat je juist tijdens de schoolweken ’s avonds moe op de bank ploft? En wil je daar graag verandering in brengen? Je bent van harte welkom voor een kennismakingsgesprek van twintig minuten. We bespreken waar jij tegenaan loopt en hoe ik je daarin kan ondersteunen. Stuur me hier een mail om een afspraak met mij te maken.

Help! Mijn hooggevoelige kind zegt dat het gepest wordt!

Hooggevoelige kinderen voelen zich vaak anders dan andere kinderen. En als je als moeder ook hooggevoelig bent herken je dat misschien wel. Op zich niet zo gek ook, los van dat we het misschien wel eens anders zouden willen voelen. 15 tot 20 procent van de mensen is hooggevoelig. Dat betekent dat 80 tot 85 procent van de mensen dat niet of in mindere mate is.

En je kunt je voorstellen dat als jouw kind op school zit en van alle opmerkt, van de emoties van alle kinderen en de juf of meester, tot een klikkende pen, een tikkende voet, een vrachtwagen naast de school, de felle zon die naar binnen schijnt, de geur van pindakaas van het kind naast hem en als andere kinderen dat niet voelen, zien, proeven, horen en ruiken… dat dat soms best alleen kan voelen.

Verwachtingen van vriendschap.

Hooggevoelige kinderen hebben vaak ook andere verwachtingen van een vriendschap. Rechtvaardigheid en oprechtheid is heel belangrijk voor ze. Als een vriend of vriendin hun vertrouwen schaadt kunnen ze daar heel veel last van hebben en meer tijd nodig hebben om dat te verwerken. Soms herstelt de vriendschap zich, maar soms ook niet.

Je denkt misschien, dat werkt toch bij alle kinderen zo? Jazeker. Ieder kind heeft wel eens een conflict met een vriend of een vriendin. Hooggevoelige kinderen blijven er alleen vaak langer bij hangen. Ze hebben vaak meer moeite om het los te laten wat er gebeurd is. En precies dat maakt dat ze ook vaker mikpunt van pesterijen en plagerijen zijn, ze trekken het zich vaak meer aan. Dat is voor de pesters vaak extra interessant en een extra aanleiding om een bepaald kind uit te kiezen.

Het kan voor kinderen best spannend zijn om met hun ouders te delen dat ze gepest worden of dat ze het niet fijn hebben op school. Helemaal hooggevoelige kinderen willen vaak graag dat hun ouders zich fijn voelen en zullen het misschien niet vertellen en het zelf willen oplossen. Misschien is er in de omgeving van je kind iemand anders met wie het graag praat en het wel aan vertelt. Een opa of oma, een oom of tante.

Diepgaande verwerking en opmerkzaamheid zorgen ervoor dat hooggevoelige kinderen meer prikkels binnenkrijgen en intenser verwerken.

Als je kind vertelt dat het gepest wordt, is het belangrijk om er bij stil te staan, bij wat er gebeurd is. Ik hoor van ouders vaak dat hun kind snel denkt dat het gepest wordt. En de gevoeligheid heeft daar zéker een rol in. Je kunt je voorstellen dat als je alle prikkels sterker (en meer) binnen krijgt en die ook nog eens diepgaander verwerkt worden, dat dat ook gebeurt bij prikkels die niet fijn zijn. Zoals een gemene opmerking, of als dingen (volgens jouw kind) niet rechtvaardig verlopen. Het kan soms best een uitdaging zijn om te achterhalen wat er nou eigenlijk gebeurd is. Contact met de juf of meester kan daarbij helpen. Wat HEEL belangrijk is, is dat je het gevoel van jouw kind erkent. Het kan best zijn dat je zelf denkt ‘het valt allemaal wel mee, je maakt van een mug een olifant!’. Probeer die gedachte even te parkeren en aandacht te hebben voor hoe je kind zich voelt. Het gevoel erkennen en soms ook de situatie relativeren. Uiteggen dat andere kinderen (en volwassenen) de situatie anders zien en dat het zou kunnen zijn dat ze bijvoorbeeld andere verwachtingen hebben van een vriendschap.

Leer je kind dat andere mensen niet kunnen ruiken hoe het zich voelt, en wat zijn behoeften zijn. Dus als je kind vaker tegen andere verwachtingen binnen vriendschappen aanloopt, het daar iets mee zou kunnen doen. Bijvoorbeeld uitspreken wat de wensen van je kind in de vriendschap zijn, samen een keer nadenken over de dingen die ze leuk vinden om samen te doen, maar óók eerlijk grenzen aangeven als het niet goed voelt of als er iets gebeurt wat je kind niet leuk vindt. Hierdoor zorgt je kind ook goed voor zichzelf. En dat is mega belangrijk om ervoor te zorgen dat je kind zich fijn voelt en niet rondloopt met een vol hoofd. Met een vol hoofd wordt spelen met een vriendje of vriendinnetje vaak ook niet makkelijker en gezelliger 😉

Cirkel van invloed en betrokkenheid. Waar heeft je kind invloed op en waar niet?

Kinderen mogen ook nog leren waar ze invloed op hebben en waar ze geen invloed op hebben. We kunnen nu eenmaal niet alles veranderen. Iedereen is anders en heeft andere behoeften. Je kunt een oefening doen met de cirkel van invloed en betrokkenheid. Sommige dingen kan je veranderen, andere dingen niet. Kijk per onderdeel in welke cirkel het past. Hooggevoelige kinderen zijn vaak beelddenkers en het kan ze helpen het letterlijk te zien dat het buiten hun cirkel van invloed valt.

Bespreek ook zeker met de juf of meester hoe jullie samen een oplossing kunnen vinden en wat jullie er samen aan kunnen doen om er voor te zorgen dat jouw kind zich weer fijn voelt op school. Geef je kind het gevoel dat jullie er SAMEN mee aan de slag gaan. Dat je je kind steunt. Dat geeft vertrouwen.

Merk jij dat jouw kind de laatste tijd niet lekker in zijn vel zit? En dat je kind met tegenzin naar school gaat? Dat het een vol hoofd heeft? Ik begeleid ouders en hun gevoelige kind. Je bent van harte welkom voor een kennismakingsgesprek waarin we bespreken waar jullie tegenaanlopen en wat ik voor jullie kan betekenen. Je kunt een afspraak maken door een mail te sturen of even te bellen.

Wat heeft het lastige gedrag van ons kind ons te vertellen?

Een kind dat overal nee op zegt. Als je iets van hem verwacht, komt het in opstand. Alleen die ene kleur beker willen, of het brood op een bepaalde manier gesneden hebben. De spanning loopt op. En al die kleine momentjes bij elkaar leiden samen tot een enorme uitbarsting. Je kind is niet meer te bereiken. Je probeert het rustig te krijgen. Maar je kind slaat van zich af. Probeert ruimte voor zichzelf te maken en wil niet aangeraakt worden. De woede wordt afgereageerd op jou, of op het stuk speelgoed wat toevallig net in de buurt staat.

Je hebt al van alles geprobeerd. In de hoek of op de gang zetten, streng toespreken, speelgoed wegzetten, je kind naar boven sturen. Maar alles wat je daarmee bereikt is een kind dat nog meer overstuur is en frustratie bij jou.

Emoties hebben een signaalfunctie.

Emoties hebben een signaalfunctie. Ze vertellen ons hoe het met ons gaat. Voelen we ons blij, dan gaat het goed met ons. Voelen we ons boos, dan is er een grens overschreden. En welke grens dat is, dat is voor iedereen anders. En ook per dag weer anders. Door te proberen boosheid of verdriet te stoppen, zeggen we eigenlijk dat het er niet mag zijn. Terwijl wij mensen juist uitgerust zijn met zo’n ontzettend mooi systeem om ons de weg te wijzen. Het is alleen zo dat wij in de loop der tijd hebben geleerd dat te negeren en vooral door te gaan met de dagelijkse bezigheden.

Door weer aandacht te gaan geven aan die mooie en handige signaalfunctie, kunnen we ontdekken wat er eigenlijk speelt. Want dat opstandige gedrag van jouw kind, het niet luisteren, laat misschien wel zien dat zijn emmertje volloopt en dat ontspanning en ontlading nodig is. Zodat er weer ruimte is om open te staan voor andere dingen. Zoals met jou praten.

Met een vol hoofd sta je niet open voor leren.

Als je niet lekker in je vel zit, of als je emmertje vol is, hebben je brein en lichaam de taak om er voor te zorgen dat jij dit overleeft. Dat jouw kind dit overleeft. En dan maakt het helemaal niet uit dat het vandaag geen tijger is maar gewoon een drukke werkdag of schooldag. Maar met dat jouw lichaam ervoor zorgt dat jullie de dag doorkomen en er aan het eind van de dag nog zijn (en in  welke emotionele staat maakt dan helemaal niet uit…) geeft het zijn aandacht dus aan de belangrijkste dingen. En iets nieuws leren is er op dat moment niet één van. En luisteren naar je moeder ook niet.

Vaak hoor ik van ouders dat het lijkt alsof hun kind niet bereikbaar is als het een driftbui heeft. Dat het dan helemaaal niet meer luistert. En dat klopt dus in zekere zin ook. Je kind staat niet meer open voor gesprek omdat alle fysieke processen gericht zijn op overleven.

Wat heeft mijn kind nu nodig?

Dus het eerste wat nu belangrijk is, is dat je jezelf de vraag stelt: ‘wat heeft mijn kind nu nodig?’ en dan vooral voorbij de ideëen van wat zou moeten en hoe het hoort. En terug naar het voelen en écht kijken naar je kind. Misschien is het een knuffel (soms is dat teveel voor een kind dus doe dat dan vooral niet), wat meer ruimte, tijd alleen, even op zijn bed liggen, even lekker hard stampen of buiten een rondje rennen.

Dus neem de komende dagen eens de tijd om naar je kind te kijken. Wat heeft het lastige gedrag van jouw kind je te vertellen? En wat heeft jouw eigen gevoel daarover jou te vertellen?

Want hoe zou het zijn als je die overprikkeling en die boze buien voor kunt zijn, dat je kind zich weer fijn voelt, je weer kunt genieten van jouw gezin. En niet het gevoel hebt dat je steeds op eieren loopt.

Wil je graag meer weten over hoe je hiermee zelf aan de slag kunt? Op woensdag 13 oktober geef ik om 10:00 een online masterclass voor ouders van hooggevoelige kinderen met een sterke wil waarin ik dit wat uitgebreider vertel. En ook is er ruimte voor het stellen van vragen. Er komt een replay, dus je kunt het ook later terugkijken. Na de masterclass ontvang je ook een digitaal werkboek met de handvatten erin. Via onderstaande knop vind je meer info en kan je je aanmelden. Heb je vragen over de masterclass? Stuur me gerust een mailtje!

Hoe vier ik een kinderfeestje met een hooggevoelig kind?

Langzaamaan gaan we verjaardagen weer meer vieren met z’n allen. Na ruim anderhalf jaar op een aangepaste manier. Kleiner, langsrijden met de auto of fiets, verspreid over een aantal dagen… Ook wij vierden de verjaardag van onze kinderen weer met meer mensen samen. En na de verjaardag van onze dochter zeiden we tegen elkaar dat deze manier eigenlijk niet bij ons past. Dus dachten voor de verjaardag van onze zoon na wat dan wél bij ons past!


Voor iedereen voelt iets anders prettig. Maar wat voor veel hooggevoelige kinderen met een sterke geldt is dat ruimte heel fijn is. Bewegen en uitdaging. Er moet wel wat te beleven zijn! Wij vierden de verjaardag van onze zoon dit keer in een speeltuin. We huurden een klein zaaltje zodat we ook naar binnen konden bij regen (het regende, dus daar was ik heel blij mee!). De speeltuin had een gedeelte voor de wat jongere kinderen en een gedeelte voor de oudere kinderen, dus uitdaging genoeg ook!

Mijn zoon vond het fantastisch en heeft genoten van zijn verjaardag. En voor ons was het ook heerlijk ontspannen. Taart, snackjes en drinken op tafel. Iedereen kon zelf pakken (dus wij waren ook niet steeds heen en weer aan het rennen tussen de keuken en de gasten). Aan het eind alles opruimen en daarna thuiskomen in een opgeruimd huis.

Meer ruimte, bewegen en opgebouwde spanning kwijtraken.
Het voordeel van de verjaardag in de speeltuin vieren was ook dat de gasten wat meer verspreid waren. Hierdoor oogde het minder druk. Doordat het buiten was waren de geluiden wat minder intens (bij veel hooggevoelige kinderen én ouders komen geluiden harder binnen). Er was genoeg fysieke ruimte voor iedereen. Kinderen zaten niet half op of in elkaar te spelen. Doordat ze in een speeltuin vanzelf gaan bewegen kunnen ze eventuele opgebouwde spanning ook meteen kwijt. Hierdoor blijven de emmertjes een stuk leger.

En niet al het speelgoed werd overhoop getrokken. Soms vinden kinderen het lastig om speelgoed te delen of zijn ze bang dat er iets kapot gaat of kwijtraakt. Een idee kan natuurlijk zijn dat je dan de afspraak maakt dat ze niet boven gaan spelen en je een deel van het speelgoed naar beneden haalt. Maar in de praktijk blijkt dat ook vaak toch niet zo handig. Ze gaan zich vervelen, willen met het ene vriendje wel naar boven en met de ander niet. In een speeltuin (of andere locatie) is het duidelijk waar mee gespeeld kan worden.

Het huren van een springkussen kan ook een leuke uitkomst zijn. Of veel buitenspeelgoed neerleggen zodat kinderen vanzelf naar buiten trekken.

Voorbereiding geeft ruimte.
Voordat we de speeltuin reserveerden zijn we er eerst samen gaan kijken en spelen. Voor kinderen is dat vaak fijn, ze weten wat ze kunnen verwachten en dat ze het er naar hun zin zullen hebben. Maar ook voor mij was het fijn om er geweest te zijn. Ik ben zelf ook hooggevoelig en vind het fijn om me te kunnen voorbereiden. En die ruimte mag je jezelf als (hooggevoelige) ouder ook geven. Dat zorgt ervoor dat jouw emmertje in de voorbereidingen ook minder vol loopt. Waardoor je je dus een stuk meer ontspannen zult voelen en zelf ook van de verjaardag kunt genieten!

Onderdeel van de voorbereiding is bij ons een aftelkalender. Hierop schrijven we het vieren van de verjaardagen, partijtje, trakteren en de echte verjaardag. Hierdoor heeft je kind overzicht in wat wanneer komt.

Maak het jezelf ook een beetje makkelijk!
Vroeger vond ik het leuk om nieuwe recepten te proberen voor taart. Of allemaal lekkere belegde broodjes en soep te maken. Nu weet ik dat dat me alleen maar stress oplevert. Hoe leuk ik het ook zou vinden om het te doen. Ik verspreid de voorbereidingen nu over een aantal dagen. Ik doe de boodschappen wat verder vooruit zodat het niet teveel in één keer is. De taarten maak ik ook vooruit of ik tref er alvast voorbereidingen voor (bijvoorbeeld deeg eerder maken en appels schillen).

Een lijstje via een digitale verlanglijstjes site. Je kunt de link naar anderen sturen, scheelt ook weer tijd en nadenkwerk!

Ik maak een checklist voor wat er nog moet gebeuren. Cadeaus regel ik twee weken van te voren. Traktaties voor de verjaardagen bedenk ik eerder.

Het lijken allemaal kleine dingen, maar hoe meer ruimte je jezelf geeft, hoe meer ruimte je in jouw emmertje houdt. En hoe beter je ook je kind kunt opvangen met alle spanningen rondom de verjaardag van je kind. En hoe meer plezier jij ook zelf zult beleven aan de verjaardag.

Een korte verjaardag eindigt vaak gezelliger dan een lange verjaardag!
En als afsluiter… kijk ook naar hoe lang je een verjaardag wilt vieren. Wij hebben het nu alleen ’s middags gevierd. Een afgebakend tijdvak. Hierdoor was er ’s ochtends tijd voor ontspanning en toen we thuiskwamen ook weer. En natuurlijk ruimte om nog na te genieten van het feestje en met de cadeaus te spelen 😉.

Partijtje
Deze tips kan je natuurlijk ook weer meenemen bij het vieren van een partijtje.

  1. Neem je kind mee in de voorbereiding.
  2. Ga iets doen wat bij je kind past.
  3. Denk aan jezelf! Het helpt echt als jij je als ouder ontspannen voelt!
  4. Zorg voor ruimte om weer op te laden.
  5. Laat je kind vriendjes en vriendinnetjes uitnodigen die écht bij hem/haar passen.
  6. Liever korter én gezellig, dan langer en met een vol emmertje afronden!

Soms is het fijn als er iemand met je meedenkt. Het opvoeden van een hooggevoelig kind (met een sterke wil) kan best een uitdaging zijn. Ben jij toe aan meer inzicht in het gedrag van jouw kind, aan meer ontspanning en rust in jullie gezin? Je bent van harte welkom voor een kennismakingsgesprek. Je kunt via mail of telefonisch een afspraak maken.

Wil je een eerste stap zetten met inzicht krijgen in hooggevoeligheid? Dan is de masterclass wat voor je! Via de button vind je er meer info over.

Vijf tips voor als jouw hooggevoelige kind met een sterke wil zich vaak boos voelt.

Een vraag die ik vaak van ouders krijg is ‘Wat moet ik doen als mijn kind een driftbui heeft? Ik dring niet meer tot hem door!’ En vaak hopen ze op een pas klaar antwoord. Maar helaas is dat er niet. Ieder kind is anders, iedere situatie is anders en iedere dag is anders. Maar dan is de vraag, wat dan wel? Want die boze buien die soms zo ontzettend heftig kunnen zijn, zijn voor niemand fijn.

Boosheid is een emotie die in onze maatschappij vaak liever niet gezien wordt. En helemaal bij meisjes. Doe maar lief. Want zo hoort het. Of droog je tranen, het is niet nodig om te huilen. Emoties zijn er om gevoeld te worden. Ze hebben een signaal functie.

Boosheid laat ons zien dat er een grens overschreden wordt. En daarin ligt ook het antwoord op wat we kunnen doen bij boze buien.

emotieregulatie - coachpraktijk Stefanie - Katwijk
  1. Krijg inzicht in welke momenten jouw kind lastig vindt.
    Welke situaties vindt jouw kind lastig? Springen er bepaalde dagen uit? Is het bijvoorbeeld door de weeks op een schooldag, wel/geen BSO of een dag bij het kinderdagverblijf anders? Of als je kind bij de oppas is geweest? Of juist in het weekend, als jullie dag geen vaste invulling heeft? Een handige tool hiervoor is het stoplicht. Hoe voel je je?

    Rood= overprikkeld
    Oranje  = mwah kan beter
    Groen = ontspannen.

  2. Inzicht krijgen in voor welke prikkels jouw kind gevoelig is.
    Ook hierin is veel verschil per persoon. ‘Het hooggevoelige kind’ bestaat niet. Ieder kind is anders. En je zult ook merken dat de gevoeligheid voor prikkels ook per dag kan verschillen. Maar vaak springen er wel dingen uit. En als je die dingen weet, kan je er rekening mee houden. Stel dat je kind bijvoorbeeld heel gevoelig is op zijn of haar gehoor, dan kan je je kind helpen door een koptelefoon te kopen zodat het in de klas rustig kan werken. Of misschien vindt jouw kind fel licht heel vervelend. En dan helpt het weer om er voor te zorgen dat je een zonnebril of pet bij je hebt (ook fijn bij de tandarts trouwens, een zonnebril!). En als je kind gevoelig is voor labeltjes en naadjes, dan kan je hierin rekening mee houden bij het aanschaffen van kleding of de labeltjes eruit knippen. Soms lijkt het aanstellerij, maar voor een gevoelig kind kan die prikkel écht heel vervelend zijn. En dat kan er net voor zorgen dat zijn emmertje al niet leeg begint of sneller vol is. Met als gevolg een boze bui.

  3. Zorg voor genoeg momenten waarop je kind kan ontladen.
    Opgebouwde spanning zoekt zich een weg uit het lichaam van je kind. En als er even geen andere manier voorhanden is, dan komt dat er uit door een boze bui. Of een duw tegen een broertje of zusje. Of ruzie zoeken met jou als ouder. Spanning kan je ook op andere manieren ontladen. Bijvoorbeeld door te rennen, te springen, keihard te krassen op papier. Lekker met je lijf bezig te zijn dus.

  4. Zit je kind echt iets dwars, praat er dan over. Veeg het niet onder het tapijt.
    Soms zit kinderen echt iets dwars en is even rennen niet voldoende. Misschien is er op school iets vervelends gebeurd, of tijdens het buitenspelen. Erken het gevoel van je kind. Praat er samen over. Soms vinden kinderen praten niet fijn of is het lastig om er de juiste woorden voor te vinden. En hooggevoelige kinderen zien ook allerlei verbanden dus weten soms ook gewoon niet waar ze moeten beginnen met vertellen. Tekenen kan dan uitkomst bieden. Gewoon iets tekenen of een stripverhaaltje maken over de situatie helpen je kind om de indrukken te verwerken.

    Mocht je kind daar ook geen behoefte aan hebben, laat je kind dan vooral weten dat je er voor haar/hem bent als het toch wil praten.

    Soms willen kinderen het liever zelf oplossen en spelen ze het bijvoorbeeld ’s avonds uit met knuffels en poppen als ze in bed liggen. Of met Lego poppetjes. En soms onder de douche met bad speelgoed. Ook op die manier verwerkt een kind zijn dag.

  5. Zoek de rode draad!
    Hoe meer inzicht jij hebt in waar jouw kind overprikkeld door raakt, hoe meer handvatten je hebt om daar ook iets mee te doen. Bij de bovenstaande punten staan al een aantal voorbeelden. Pik daar iets uit waarmee je aan de slag gaat. Ga niet tegelijk aan alles wat je ziet iets veranderen, maar ga stap voor stap te werk. Zo blijf het voor je kind behapbaar. En voor jezelf ook.

En tot slot, kijk ook naar jouw eigen overtuigingen met betrekking tot boosheid. Zoals ik bovenaan al schreef wordt boosheid vaak niet geaccepteerd. Het maakt ook bij veel ouders iets los. Wat maakt dat jij de boosheid zo lastig vindt? Mocht jij vroeger boos zijn van jouw eigen ouders? Mag jij je nu wel eens boos voelen? Respecteer jij jouw eigen grenzen? Allemaal vragen die je ook veel kunnen opleveren als je daar naar kijkt. Want hooggevoelige kinderen spiegelen gedrag. Het gedrag van onze kinderen heeft onszelf ook vaak wat te vertellen.

HSP coach voor ouders en hun hooggevoelige kind - Duin-en Bollenstreek

Ik ben Stefanie en ouder- en kindercoach voor ouders en hun gevoelige kind. Samen gaan we aan de slag om inzicht te krijgen in waar de boze buien vandaan komen. Inzicht in wat maakt dat een kind niet lekker in zijn vel zit. En dan gaan we natuurlijk stappen zetten om daar verandering in te brengen! Zodat jouw kind zich weer fijn voelt en jij weer kunt genieten van het moederschap.

Herken jij je in mijn blogs en wil je graag handvatten voor jouw gezin? Je bent van harte welkom voor een kennismakingsgesprek van 20 minuten. Daarin bespreken we waar jullie tegenaan lopen, wat je graag wilt veranderen en hoe ik jullie daarbij kan helpen. Een afspraak maken kan via het contactformulier en telefonisch.

5 tips om jouw hooggevoelige kind te helpen met de overgang van vakantie naar school.

Je ziet het vaak terug in mijn posts en blogs. Veel hooggevoelige kinderen hebben moeite met overgangen en veranderingen. En het leven zit vol verandering. Niets ergs aan, dat hoort er bij. Maar soms is het fijn om je kind wat extra te kunnen ondersteunen bij die veranderingen, zodat zijn of haar emmertje wat minder vol raakt.

De zomervakantie vliegt voorbij. De eerste scholen gaan al weer bijna open. In dit blog deel ik vijf tips om daar rustig aan naar toe te werken, zodat de overgang naar school wat minder groot wordt.

  1. Pas je dagritme weer langzaam aan naar het ‘normale’ ritme.
    Meestal hebben wij thuis tijdens de vakanties een iets ruimer ritme en al helemaal tijdens de zomervakantie. De kinderen kunnen lekker rustig aan doen als ze wakker worden, lopen soms nog wat langer in hun pyjama en gaan ‘s avonds ook wat later naar bed. Vaak eten we ook iets later. In de laatste week van de vakantie kan het fijn zijn om het schoolritme alvast weer wat terug te brengen zodat je straks als de school weer open is niet iedere ochtend schuddend en mopperend naast het bed van je kind staat omdat het nog niet uitgeslapen is.

  2. Maak een aftelkalender.
    Voor sommige kinderen is het fijn om te weten waar ze aan toe zijn. En daarin kan een aftelkalender heel mooi helpen. Maar let wel… niet voor ieder kind is dit fijn. Ik weet nog van vroeger dat ik in mijn hoofd al aan het aftellen was tot de school weer begon en een aftelkalender had ik écht heel vervelend gevonden. Juist omdat ik graag wilde dat de vakantie langer zou duren. Je weet zelf het beste of dit bij jouw kind past. En je kunt het ook aan je kind vragen.

  3. Geef duidelijkheid en erken het gevoel van je kind.
    Sommige nieuwe schooljaren zijn spannender dan andere jaren. Maar voor alle kinderen verandert er met het nieuwe schooljaar wel iets. Een nieuwe juf of meester, een ander lokaal, misschien andere kinderen in de klas. En voor veel kinderen kan ook de overgang van groep 2 naar groep 3 of de overgang van groep 7 naar groep 8 heel spannend zijn.

    Het kan best zijn dat met het eind van de vakantie in zicht, je kind hier meer mee bezig is. Is de nieuwe meester of juf wel aardig? Naast wie zit ik straks? Kan ik het allemaal wel? Zit mijn beste vriendje of vriendinnetje nog wel in mijn klas? Als je merkt dat je kind zich hiermee bezig houdt, dan kan het fijn zijn om daar eens samen over te praten. Sommige kinderen vinden het fijn om er een tekening over te maken. Of misschien alvast een foto van de nieuwe juf of meester op te zoeken.

    En ook uitleg over dat het er bij hoort dat je tijd nodig hebt om aan nieuwe dingen te wennen helpt je kind zichzelf daar ook de ruimte voor te geven.

  4. In de eerste schoolweek (of weken) meer ruimte voor oplaadmomenten.
    Door de verandering krijgt je kind een stuk meer nieuwe indrukken te verwerken. Iedere nieuwe situatie wordt door hooggevoelige kinderen diepgaand verwerkt. En dat kost vaak een hoop energie. Je zult dan ook waarschijnlijk wel merken dat die eerste schoolweek erg vermoeiend kan zijn. Misschien merk je het op het eerste oog niet (helemaal als je een hooggevoelig kind met een sterke wil hebt!) en wil je kind graag veel speelafspraakjes plannen en voor lekker door denderen. Als je merkt dat het emmertje van je kind vol is, bijvoorbeeld door een korter lontje, boze buien, moeite met in slaap vallen, dan kan het fijn zijn om even wat gas terug te nemen en meer rust momenten in te plannen.

    En dat kan best een uitdaging zijn, want hoe fijn is het dat je al je vriendjes en vriendinnetjes weer ziet?! Dan wil je toch ook gewoon super graag spelen! Een afweging in wat handig is, helpt je dan om het thuis ook gezellig te houden en ervoor te zorgen dat het voor je kind ook fijn blijft voelen.

  5. Afscheid nemen.
    Naar school gaan is voor een hooggevoelig kind afscheid nemen. Misschien zijn jullie in de vakantie heel veel samen geweest. En ook het weer minder samen zijn is een verandering. Een verandering waar een hooggevoelig kind soms wat meer moeite mee kan hebben. Misschien mag je kind een knuffeltje mee naar school nemen. Als school hier niet voor open staat kunnen jullie ook samen een armbandje maken, of een hartje op jullie hand tekenen. Zo blijft je kind de verbinding met thuis voelen als het op school is. En daardoor zal het zich een stuk meer ontspannen voelen.

    Hierin helpt het natuurlijk ook als je het gevoel van je kind erkent. Maar ook relativeert. Dus bijvoorbeeld: ‘Ik zie dat je het spannend vindt om naar school te gaan. Mama komt je straks weer ophalen en dan gaan we weer lekker knuffelen!’

    Na school ook écht even tijd maken om samen te knuffelen, een boekje te lezen of te bespreken hoe het op school was helpt je kind de volgende keer om het afscheid makkelijker te maken. Juist omdat je kind weet dat het na school weer bij jou is.

Heb jij nog tips voor andere ouders om de overgang naar school wat makkelijker te maken? Deel ze onder dit blog!

Vijf tips voor een dagje weg met een hooggevoelig kind.

Nu er weer meer mogelijkheden zijn om een dagje op stap te gaan en het zomervakantie is, ga je er misschien meer op uit met je kids! Je denkt ‘lekker samen weg, we gaan iets leuks doen! Dat gaat een gezellige dag worden!’ Maar niet zelden loopt het toch een beetje anders.

In dit blog geef ik je vijf tips die je kunt meenemen in voorbereiding op een gezellig dagje uit.

  1. Bereid je kind voor.
    Wij denken vaak dat een dagje weg wel leuk is en dat een verrassing het nóg leuker maakt. En voor veel kinderen is dit ook zo. Maar er zijn ook kinderen die het helemaal niet fijn vinden om overvallen te worden met een gezellig dagje uit. Die liever willen weten waar ze aan toe zijn. Waar jullie naar toe gaan, hoe het er daar uit ziet, wat je daar kunt gaan doen etc. Als je dit weet van je kind, kan het waarschijnlijk veel meer van jullie dagje uit genieten als je bijvoorbeeld alsvast samen op internet kijkt naar wat er allemaal te doen is. En als je vertelt hoe lang het ongeveer rijden is. Soms vinden kinderen het ook fijn om alvast afspraken te maken over in welke attracties jullie gaan of welke dieren jullie willen zien. Dit kan je dan samen op een lijstje schrijven. Voorkomt een hoop telleurstelling achteraf. En als er tijd over is kan je er altijd meer doen. Maar een korter en gezellig dagje is altijd nog beter dan écht het hele park willen zien en dan allemaal oververmoeid en verdrietig of boos naar buiten lopen.

  2. Zorg voor voedend eten en drinken.
    Vaak willen we iets lekkers meenemen met een dagje uit. En iets lekkers is natuurlijk helemaal prima. Maar als je veel ongezonde dingen eet, dan zijn dit voor je lijf extra prikkels. En dat kan voor sommige kinderen net teveel zijn tijdens een dag die al zoveel indrukken met zich meebrengt. Gezonde snacks en een gezonde lunch meenemen als basis zorgt ervoor dat je kind (en jij zelf! 😉) in ieder geval een goede basis heeft tijdens het dagje uit. Knapperige eten zorgt voor ontprikkeling. En zelf lunch meenemen maakt ook dat je niet op een bomvol terras hoeft te zitten maar juist even een rustig plekje kunt opzoeken om even te ontspannen.

  3. Let op de signalen van je kind.
    Een dagje uit begint vaak al niet met een leeg emmertje. De spanning vooraf, de reis ernaar toe… En dan komen alle indrukken van het park of de dierentuin er nog bij. Ik noemde het hierboven al. Soms is het fijner om wat korter ergens te blijven en wel met plezier terug te kijken op het uitje, dan langer te blijven en met een hoop herrie en overprikkelde kids het park uit te lopen. Korter gaan levert soms een positievere ervaring op dan een hele dag ergens zijn omdat je er echt alles uit wilt halen.

    Het is hiervoor belangrijk om de signalen van je kind in de gaten te houden. Vaak merk je wel aan bepaalde dingen dat het emmertje van je kind vol begint te raken. Sneller struikelen, rode oren, vermoeide ogen, tegen jou aanhangen, meer gaan zeuren, sommige kinderen gaan bepaalde geluiden maken als ze overprikkeld raken en zo zijn er nog veel meer dingen te benoemen. Maar dit is voor ieder kind anders.

    Soms helpt het om dan nog even een rustig plekje op te zoeken. En soms is het ook gewoon klaar, is de energie op en is het tijd om naar huis te gaan. Of misschien nog even lekker een speeltuin op te zoeken.
    Iets wat hier ook onder valt is het respecteren van de grenzen van je kind. Jij kan het misschien wel heel erg leuk vinden als je kind in die ene achtbaan gaat, maar misschien is dit voor je kind nog niet het moment om die grenzen te verleggen. Hou de grenzen van je kind in de gaten!

  4. Rond de dag op een duidelijke manier af en stel grenzen voor de rupsjes nooit genoeg!
    Sommige kinderen willen zo graag nog meer zien, nog meer doen. ‘Nog even…’ Hooggevoelige kinderen met een sterke wil worden ook wel eens rupsjes nooit genoeg genoemd. En dat is precies één van de uitdagingen voor een hooggevoelig kind met een sterke wil én voor hun ouders. Aan de ene kant merk je als ouder dat de energie écht op begint te raken en dat je kind rust nodig heeft en aan de andere kant is die enorme ondernemingsdrang, leerhonger van je kind. Hierin is het aan jou als ouder om de grens duidelijk te stellen. Geef bijvoorbeeld aan hoe laat jullie vertrekken en ga dan ook op dat tijdstip. Of spreek af ‘nog tien keer heen en weer schommelen en dan gaan we naar huis’.

  5. Geniet nog even samen na van het dagje uit.
    Eén van de mooie dingen van hooggevoelig zijn vind ik zelf dat mijn kinderen (en ik zelf ook trouwens) nog heel lang kunnen na genieten van een dagje uit. Hoe eenvoudig het soms ook was. Als we de foto’s er dan bij pakken zijn ze bijna weer even daar. Door ’s avonds (of als de hoofdjes te vol zijn bijvoorbeeld de dag erna tijdens het ontbijt!) nog even na te kletsen kan je nog zoveel langer genieten van je dagje uit. En daarmee verwerk je ook meteen een deel van alle indrukken die jullie hebben opgedaan! Er samen een tekening over maken is ook leuk om de dag af te ronden. Ook dat helpt je kind de indrukken te verwerken.

7 tips voor als je op vakantie gaat met een hooggevoelig kind.

Na mijn blog over de zomervakantie met hooggevoelige kinderen en de tips daarvoor nu ook een blog voor als je op vakantie gaat. Want ook op vakantie gaan met een hooggevoelig kind kan zo z’n uitdagingen met zich meebrengen. En als je daarnaast zelf ook hooggevoelig bent, dan ook nog eens!

Hoe beter je jezelf en je kind leert kennen als het om jullie gevoeligheid gaat, hoe beter je ook weet wat fijn is voor jullie, waar jullie behoefte aan hebben en hoe je daar op vakantie invulling aan kunt geven. Zo hebben wij dit jaar voor twee rustige campings gekozen en vooraf geboekt. Mijn man vindt het leuk om op de bonne foy op reis te gaan, van camping naar camping. En ik vind dat, nu we kinderen hebben en dus een hele vracht met extra spullen, een stuk minder ontspannen. Vooraf geboekt dus. Twee kleine natuur campings. Ik hou er van te kunnen slapen in een rustige omgeving en na een dagje weg rustig te kunnen bijkomen in een fijne omgeving en naar behoefte de drukte op te zoeken.

Hier de tips voor als jullie vakantie begonnen is!

  1. Voorbereiden!
    Veel (hoog)gevoelige kinderen vinden het fijn om te weten waar jullie naar toe gaan. Tegenwoordig staat internet vol met video’s en foto’s. En van veel campings, parken, hotels etc. is dus wel wat te vinden. Handig is wel om te zeggen dat het er in het écht altijd een beetje anders uitziet dan op de foto’s. En dat het kan zijn dat er dingen veranderd zijn. Maar de grote lijnen zullen hetzelfde zijn.

  2. Iets van thuis.
    Veel kinderen vinden het fijn de verbinding met thuis te voelen. Misschien vinden ze het fijn om een eigen kussen mee te nemen of een dekentje. En natuurlijk knuffels! Zo voelt een plekje ergens anders sneller eigen en vertrouwd.

  3. Houd rekening met tijd om te wennen.
    Veel hooggevoelige kinderen hebben moeite met overgangen. En de eerste overgang is net geweest. Van schoolmodus naar de vakantiemodus. Wellicht hebben jullie al wat kunnen afschakelen. Zijn je kinderen inmiddels gewend aan het vakantieritme. Maar ook de nieuwe omgeving is iets waar kinderen tijd nodig hebben om aan te wennen. Ze kennen de omgeving nog niet, weten de speeltuinen nog niet te vinden, zijn er wel leuke kindjes in de buurt om mee te spelen? Je zult merken dat als je een paar dagen verder bent, de kinderen gewend zijn en zich een stuk meer ontspannen voelen. Maar die eerste dagen kan het prettig zijn om jouw eigen verwachtingen bij te stellen. Misschien hebben de kinderen moeite met in slaap vallen en komen ze er wat vaker uit, misschien zijn de lontjes wat korter. Kijk waar je duidelijkheid kunt scheppen.

  4. Het eten is anders.
    Mocht je naar het buitenland gaan dan is het onvermijdelijk dat het eten anders is. En laat dat nou net zijn wat veel gevoelige kinderen lastig vinden. Overigens zijn er ook behoorlijk wat die die prikkels fantastisch vinden, nieuwe dingen proberen!

    Mocht jouw kind moeite hebben met eten, dan zou je een paar dingen kunnen meenemen die bekend zijn. Zodat je de voor je kind onbekende gerechten kunt afwisselen met bekende gerechten van thuis. En rauwkost en fruit doen het vaak wel goed. Overigens ook een fijne om te onthouden, want gezonde voeding helpt jullie je fijn te voelen 😉

  5. Rustmomenten.
    Vaak willen we omdat we in een andere omgeving zijn zoveel mogelijk beleven. Maar een vakantie is vaak toch ook om op te laden en bij te komen en tijd met elkaar door te brengen. Houd in de planning ook ruimte voor ontspan momentjes. Dat jij lekker even een boekje kunt lezen en je kinderen lekker kunnen spelen. Dat even niets moet. Neem ook tekenspullen en boekjes mee. Zodat de kinderen ook iets rustigs kunnen doen als ze daar behoefte aan hebben. Ook handig voor in een restaurant 😊

  6. Zelfzorg.
    Jep! Oók en misschien zelfs JUIST op vakantie! Iets wat ik bij mezelf ook heel goed in de gaten mag houden als we op vakantie zijn. Nog even gezellig dit, nog even gezellig dat. Terwijl ik wéét van mezelf dat een momentje alleen op de dag ontzettend belangrijk is voor mij om lekker in mijn vel te zitten. Het hoeft niet lang te zijn, een half uurtje of een uurtje is genoeg. Maar even de ruimte voor mezelf. Even bewegen zonder dat er iemand een handje wil, een vraag heeft of trek heeft o.i.d. Zodat ik er op de andere momenten óók gezellig kan zijn met mijn gezin! Spreek dit samen met je partner af. Maar ook met je kinderen. Want dat momentje alleen kan je ook creëren als ze lekker spelen.

  7. Verwachtingen bijstellen.
    Het is toch een beetje wat we doen… we gaan er vanuit dat het gezellig wordt. Want het is vakantie. Het MOET gezellig zijn, want het is vakantie. Maar dat is gewoon niet hoe het loopt. Je bent zelf niet iedere dag in je beste hum, je partner niet en je kinderen niet. En natuurlijk is het fijn als het gezellig is! Maar je richten op het samenzijn, de verbinding, helpt je om je beeld óók realistisch te houden. Ga uit van het nu. Wat is wél leuk? Welke mooie momenten hebben jullie beleefd? Leuk om iedere dag bijvoorbeeld tijdens het eten met elkaar te bespreken. Wat vond jij het leukste van vandaag?

Er zijn nog veel meer tips te delen. Leuk als je onder mijn posts jouw tips achterlaat!

Vijf tips voor een ontspannen zomervakantie met een hooggevoelig kind (met een sterke wil).

Vijf tips voor een ontspannen zomervakantie met een hooggevoelig kind (met een sterke wil).

Nu twee weken voor het eind van het schooljaar, kan ik wel echt zeggen dat ik heel erg behoefte heb aan vakantie. En dan vooral omdat ik er naar uitkijk om even de wekker niet te zetten en het heen en weer rijden naar school even niet te hebben. Ik merk aan allebei mijn kinderen dat ze moe zijn.

Genieten van vakantie is iets waar wij onze weg in hebben moeten vinden. Ik keek altijd met gemengde gevoelens naar de vakanties uit. Helemaal toen ik nog in loondienst werkte, in een baan die me een hoop energie kostte. Ik had het écht nodig om op te laden. Maar vaak waren de schoolvakanties helemaal niet ontspannen en was ik ná de vakantie meer toe aan vakantie dan ervoor. Gelukkig is dat nu anders. En tuurlijk hebben wij in ons gezin ook zo onze momenten waarop ik ze ’t liefst achter het behang wil plakken en ik soms ook wel uitkijk naar het eind van de schoolvakantie omdat we dan gewoon weer lekker die regelmaat en structuur hebben die ik nu wel even beu ben.

In dit blog deel ik tips met je die je gaan helpen een ontspannen zomervakantie te beleven!

  1. Zorg in de laatste weken voor ruimte om op te laden.
    Op die manier zorg je ervoor dat jullie niet doodop aan de vakantie beginnen. Helemaal als je misschien meteen aan het begin van de vakantie op vakantie gaat. Zorg voor wat rustigere momenten, een vrije middag of misschien zelfs een vrije dag. De laatste weken op school zijn vaak ook wat rommeliger. Afscheid van groep 8, afscheid van de eigen juf of meester en misschien zelfs van de klas. De overgang naar groep 3 of naar groep 8. Het kan hierdoor zijn dat het emmertje van je kind sneller volloopt.

  2. Wennen aan het vakantieritme
    Hoeveel we soms ook aan vakantie toe zijn, het school ritme biedt vaak meer structuur en houvast dan zeeën aan vrije tijd. Er zijn veel hooggevoelige kinderen die tijd nodig hebben om te wennen aan die vrije tijd. En om te schakelen van het schoolritme naar het vakantieritme. Geef je kind de ruimte om er aan te wennen. Je zult zien dat het na een paar dagen beter gaat. Je kunt ook in de vakantie structuur inbouwen door bijvoorbeeld de eetmomenten op (min of meer) vaste tijdstippen te houden, bedtijd etc. En door in grote lijnen de planning van de dag door te nemen.

  3. ‘Ik verveel me!’
    Doordat de structuur grotendeels wegvalt en er ineens heel veel tijd is om zelf in te vullen zal je dit zinnetje misschien wel voorbij horen komen. Maak samen een leuke dingen pot. Maak kaartjes met activiteiten die je kind leuk vind. Je kunt ze samen tekenen of opzoeken op internet of bijvoorbeeld foto’s maken van het speelgoed van je kind. Je kunt de leuke dingen pot ook nog indelen in categorieën. Bijvoorbeeld samen, alleen, binnen, buiten. Aan het begin van de vakantie een lijstje maken van de dingen die je kinderen graag willen doen (en jij zelf!) tijdens de vakantie is ook leuk. Zo heb je altijd ideeën achter de hand. Geef wel duidelijk de kaders aan. Bijvoorbeeld of het iets mag kosten en zo ja hoeveel maximaal.

    Door de kaartjes in de leuke dingen pot visueel te maken help je je kind te kiezen. Veel hooggevoelige kinderen zijn beelddenkers.

  4. Onderprikkeling
    Met een beetje verveling is niets mis. Sterker nog, kinderen krijgen vaak de mooiste ideeën als je ze de ruimte geeft om wat te verzinnen. Maar als je aan je kind merkt dat het zich lusteloos voelt en blijft voelen, dan is dat een signaal om in de gaten te houden. Onderprikkeling kan net zo vervelend voelen als overprikkeling. En het ene kind gaat dan op de bank hangen. Het andere kind gaat zelf de prikkels opzoeken door bijvoorbeeld strijd aan te gaan met broertjes, zusjes of met jou. Iets meer structuur bieden en je kind helpen kiezen in activiteiten kan dan helpen. En wellicht zijn er in de buurt nog leuke activiteiten. Zo is er in Leiden bijvoorbeeld Technolab waar kinderen in de zomervakantie naar toe kunnen voor verschillende, leerzame activiteiten.

    Waar kinderen behoefte aan hebben kan verschillen. Zo zie ik dat de energie van mijn dochter keldert als ze te weinig met andere kinderen kan spelen. Zij geniet enorm van de sociale activiteiten.

  5. Zorg goed voor jezelf!
    Misschien een beetje cliché. Maar wel echt waar. Dit was één van mijn valkuilen. En dat is het soms nog steeds als ik niet goed op let. Doordat de kinderen thuis zijn, zijn we soms geneigd om veel samen te doen. Maar net zoals je kinderen momenten nodig hebben om op te laden, heb jij dat ook. En helemaal als je zelf ook hooggevoelig bent, heb je misschien wel behoefte aan tijd alleen. Om echt even alle aandacht voor jezelf te hebben. Wat mij heel erg helpt is een ‘alignment list’ maken. Klinkt heel groot. Is het niet. Het is eigenlijk gewoon een checklist met dingen waarvan ik weet dat als ik die netjes bijhoud en er aandacht aan geef, ik lekker in mijn vel zit. Wat er bij mij nu bijvoorbeeld opstaat is:

    – meer dan 400 gram groente per dag eten.
    – iedere dag naar buiten (wandelen, hardlopen, fietsen etc.)
    – iedere dag een visualisatie en flowschrijven
    – 3 keer per week hardlopen
    – iedere dag lezen.

    Maak hierover ook afspraken als gezin. Zodat je ook die ruimte voor jezelf creëert. En als je er net mee begint zal je merken dat kinderen misschien toch gaan proberen jouw aandacht te trekken tijdens je ‘me-time’ momenten. En het is dan belangrijk dat jij hierin jouw grens aangeeft. Daar leren zij ook weer van. Als ze zien dat jij die ruimte voor jezelf mag maken, leren ze dat zij dat ook mogen doen. En daar leg je een mooie basis van goed voor jezelf zorgen!

    Het helpt mijn kinderen dat ze weten dat als er echt iets is, ze me wél mogen storen. Ze vinden het fijn dat ook altijd nog even te benoemen. ‘Mam als er brand is of als er iemand bloed heeft ofzo mogen we wel naar je toekomen toch?’ Ja natuurlijk!

In mijn volgende blog deel ik tips voor als je op vakantie gaat. De tips uit deze blog kan je óók meenemen tijdens je vakantie elders. Maar door een verandering van omgeving (niet je eigen vertrouwde plekje) kan dat vaak ook weer andere uitdagingen met zich meebrengen.

Leuk als je me laat weten of je wat aan de tips in dit blog hebt gehad! Fijne vakantie!

Mijn kind wil niet vertellen hoe het op school was. En soms is dat helemaal prima.

Soms hebben wij moeders een ander idee dan ons kind. We verwachten iets van ze. En zij hebben daar misschien geen zin in of behoefte aan. Maar is het dan niet belangrijk dat je kind wél deelt wat er gebeurd is op school? In dit blog leg ik uit waarom het ook gewoon soms prima is om het zo te laten.

Laatst sprak ik een moeder die als haar dochter uit school kwam, een moment nam om de dag door te nemen. Samen. Op de bank. Met wat te drinken en wat lekkers.

Er waren dagen waarop dochter honderduit vertelde over haar schooldag. Er waren dagen waarop ze niets vertelde en dagen waarop ze zei ‘er is iets gebeurd op school wat ik niet leuk vond’. En vervolgens wilde ze niet vertellen wat dat ‘iets’ was.

En waarschijnlijk schiet er dan van alles door je hoofd. Je wilt haar graag helpen. Ze kan toch overal met je over praten? Vertrouwt ze je niet? Wordt ze gepest?

Ons brein wil problemen graag oplossen. We willen graag dat het goed gaat met onze kinderen. Dus het niet vertellen voelt vaak niet fijn.

Toch is het wel eens zo dat kinderen er op een bepaald moment geen behoefte aan hebben om iets met je te delen. Gewoon omdat ze moe zijn van de dag. Of omdat ze er op dat moment niet de juiste woorden voor kunnen vinden. Of omdat ze juist de behoefte hebben om er even niet mee bezig te zijn!

Je kunt je kind dan toch helpen door te zeggen: ‘Wat vervelend dat er iets gebeurd is wat niet leuk voor jou was. Ik heb het idee dat je er nu niet over wilt praten. Als je er toch over wilt praten, weet dan dat je naar me toe mag komen. Vaak lucht het op om het te vertellen.’ En je kunt je kind hierna nog een knuffel geven.

Als jij op werk een pittige dag had heb je misschien ook geen zin om er meteen iets over te vertellen aan je partner. Als je vaker merkt dat je kind benoemt dat er iets op school gebeurde wat niet fijn was, is het natuurlijk iets om in de gaten te houden. Misschien durft je kind iets niet te vertellen. Er samen over tekenen of het naspelen met Playmobil poppetjes of knuffels kan dan bijvoorbeeld helpen.

Wil je meer tips en handvatten voor het opvoeden van jouw hooggevoelige kind (met een sterke wil)? Ben je klaar met zelf te worstelen en weet je af en toe echt niet meer wat dan in hemelsnaam wel gaat werken?! Met de tips en handvatten van deze masterclass zit jouw kind straks weer lekker in zijn vel, voel jij je weer ontspannen en is het weer gezellig bij jullie thuis. Na de masterclass ontvang je een digitaal werkboek met tips en oefeningen om thuis mee aan de slag te gaan. Je vindt de volledige info en de aanmeld pagina via onderstaande knop. Heb je vragen? Stuur me gerust een berichtje op mailtje!