‘Wat als ik het leven over mocht doen?’

Onlangs las ik het boek van Bronnie Ware ‘Wat als ik het leven over mocht doen?’ uit. Al vanaf het eerste hoofdstuk greep het boek me. Ik werd er als het ware ingezogen en wilde het niet meer wegleggen. Bronnie Ware was palliatief verpleegkundige en maakte het levenseinde van vele mensen mee. En tijdens hun laatste periode op aarde voerden ze met Bronnie diepgaande gesprekken over de zin van het leven en hoe het leven gelopen was. Het waren hele oude mensen, hele jonge mensen. Bronnie bundelde de ervaringen en wijze lessen die de mensen met haar deelden, de dingen waar mensen spijt van hadden of juist niet.

Als dan…
Het leven kan zomaar ineens anders lopen dan je verwacht. Veel mensen denken ‘Als ik me energieker voel, dan ga ik.. of ‘als de kinderen groter zijn, pak ik mijn hobby weer op’ maar wat als dat ‘als’ er niet meer komt? En waarom niet NU de veranderingen doorvoeren die je graag zou willen zien? En sta je er wel eens bij stil wat nou écht belangrijk is voor jou? Niet voor je partner, je kinderen, je ouders, je vrienden, maar echt voor JOU? Vaak zijn moeders druk met regelen, met zorgen, met werken, om vervolgens ’s avonds uitgeput op de bank neer te ploffen. Heb jij dingen gedaan die voor JOU belangrijk zijn? Gun je jezelf de tijd om die dingen te doen?

Naast dat het natuurlijk fijn is om dingen te doen waar jij blij van wordt, leer je je kinderen óók dat het belangrijk is dat ze dingen doen waar zij blij van worden. Jij als moeder hebt hierin een voorbeeld functie. En het voorleven is zoveel malen sterker dan het ze alleen vertellen en misschien niet ook leven.. Ieder kind, iedere volwassene heeft kwaliteiten. En als je die kwaliteiten kunt inzetten in wat je doet, vergroot dat je geluksgevoel. Soms heb je er moed voor nodig, soms is het nodig om er andere dingen voor te laten en soms is het heel hard zoeken en ontdekken wat nou precies jouw kwaliteiten zijn.

Vijf levenslessen uit het boek van Bronnie Ware
Bronnie Ware noemt in haar boek vijf dingen als samenvatting vanuit de vele verhalen van de mensen die hun levenslessen deelden.

Ik wilde dat ik de moed had gehad om een leven te leiden zoals ik dat wilde, niet zoals anderen het wilden.

Ik wilde dat ik niet zo hard gewerkt had.

Ik wilde dat ik vaker mijn gevoelens had geuit.

Ik wilde dat ik meer contact had gehouden met mijn vrienden.

Ik wilde dat ik mezelf gelukkiger had laten zijn.

Terugblik 2019
We naderen het einde van het jaar. Voor veel mensen een moment om terug te kijken naar het afgelopen jaar. Wat heb je meegemaakt? Wat heb je geleerd en bereikt? Wat had je graag anders gezien? Voor veel mensen is het nieuwe jaar ook een moment om goede voornemens te maken. 8 op de 10 Nederlanders heeft goede voornemens. En uit onderzoek blijkt dat een groot deel van die goede voornemens al sneuvelt in de eerste twee weken van januari.

Goede voornemens voor 2020, hoe pak je dat aan?!
Hoe ga je er dan tóch voor zorgen dat je je voornemens daadwerkelijk gaat waarmaken? Het is belangrijk dat je doelen concreet zijn. Als je kijkt naar het lijstje van hierboven en ‘Ik wilde dat ik mezelf gelukkiger had laten zijn’ uitkiest, dan is dat een behoorlijk groot doel en ook weinig concreet. Hoe ziet dit doel er voor jou uit als het gelukt is? Wie ben je als je dit doel behaald hebt? Wie ben je als je dit doel niet behaald hebt? Ofwel… wat gaat het je opleveren? En hoe kan je vervolgens jouw doel in 100.000 kleine stukjes breken? Waardoor de eerste stap weliswaar een kleine stap is, maar wel een eerste stap richting je uiteindelijke doel! Hierover zijn trouwens boeken vol geschreven… het heet Kaizen. Steeds een klein stapje richting je doel, steeds een kleine verandering toevoegen. Stel dat je meer tijd voor jezelf wilt komend jaar. Dingen doen die jij echt leuk vindt.. dan zou je kunnen beginnen met één dag in de week een momentje te plannen. Bijvoorbeeld een kopje thee met een boekje. Al moet je er de timer voor zetten. Als dat werkt… helemaal prima! Je kunt het zelfs nog kleiner maken.. ik heb twee jonge kinderen die het liefst ook meegaan naar de wc. Maar daar ‘nee’ tegen zeggen is óók ruimte voor jezelf creëren. Je eerste verandering, daar ga je een tijdje mee aan de slag. En als dat een gewoonte is geworden, kan je er weer een volgende verandering bij pakken. En als je dan eind 2020 terugkijkt, net zoals je dat nu naar 2019 doet. Dan zal je zien dat je ontzettend veel stappen hebt genomen!

Ik ben super benieuwd naar wat jij jezelf toewenst voor 2020 en hoe je dat wilt gaan bereiken. Laat je een berichtje achter onder mijn blog? Voor nu alvast een fijne jaarwisseling en een stralend en gezond 2020 toegewenst!

Op woensdag 22 januari van 09:30 tot 11:30 is er een workshop voor hoogsensitieve vrouwen: ‘Workshop goede voornemens en mooie dromen in 2020!’ jouw investering is € 20,00. We gaan aan de slag met jouw verlangens, toekomst, waar wil jij ruimte voor maken? We maken een visionboard als visuele herinnering.

Aanmelden? Stuur me een mail:

[contact-form-7 404 "Niet gevonden"]

Eindelijk vakantie! Of HELP!!! Wanneer mogen ze weer naar school?!

De feestdagen staan weer voor de deur. Vol gezelligheid, lekker eten, samenzijn.. En het zou dan ook fijn zijn om de feestdagen daadwerkelijk als gezellig te ervaren! Veel ouders verzuchten ‘ik zal blij zijn als het vakantie is, ze zijn er echt aan toe!’ en ‘ik ben echt toe aan vakantie!’, maar voor ouders van hoogsensitieve kinderen voelt dit vaak toch wat anders aan. En al helemaal voor ouders van hoogsensitieve kinderen met een sterke wil. De structuur van de schooldagen valt weg. Een dag ziet er tijdens de vakantie heel anders uit dan een schooldag. En juist de structuur geeft veel kinderen houvast. Wat kan jij als moeder doen om samen een fijne vakantie te hebben?

Prikkelverwerking
Hoogsensitieve kinderen verwerken de prikkels van binnenuit en buitenaf intenser. En zodra een situatie voorspelbaar is (structuur!!!) hoeven ze niets steeds andere prikkels te verwerken. Je kunt je dus voorstellen dat als een dag er anders uitziet, er dus ook andere prikkels te verwerken zijn. Hoe leuk de dag soms ook is. En je zult misschien denken ‘maar we kunnen nu toch juist lekker uitrusten?’ toch is de dag écht anders.. Veel hoogsensitieve kinderen hebben een paar dagen nodig om te wennen aan de vakantie. En vaak kunnen ze daarna wél genieten van de vrije tijd. Met een paar praktische tips kan je het jezelf als moeder én je gezin een stuk makkelijker maken.


Leuke dingen pot
We maken zelf inmiddels al een paar jaar gebruik van de leuke dingen pot. Kinderen vinden het soms lastig om ál die vrije tijd zelf op te vullen. Wat natuurlijk ook best lastig is, als je normaal op school een dagindeling volgt, taakjes maakt etc. en nu ineens die heeeele dag zelf mag gaan vullen. We hebben kaartjes gemaakt met activiteiten die we samen kunnen doen (van een aantal musea, het strand, bos, zwembad etc.) en daarin qua kleur weer onderscheid gemaakt tussen activiteiten die iets kosten en activiteiten die niets kosten, en binnen en buiten. Zo kan je makkelijke en verdeling maken waar ze die dag uit mogen kiezen. Je kunt ook zelf vooraf aantal activiteiten selecteren waar je kinderen uit mogen kiezen. Het is handig om vooraf af te spreken wie op welke dag mag kiezen.

Activiteitenkaartjes
Naast de leuke dingen pot hebben we activiteitenkaartjes. Hierop staan afbeeldingen van dingen waar de kinderen zelf mee kunnen spelen. Dat maakt het kiezen vaak makkelijker. Er zitten ook plaatjes bij van bijvoorbeeld een Nintendo DS. Daaraan is dan weer tijd gekoppeld. Als kinderen het moeilijk vinden om zelf te spelen, kan je de afspraak maken de tijd af te bakenen. Bijvoorbeeld: ‘het is nu een kwartier tijd om zelf te spelen, als de wekker is afgelopen gaan we samen een boekje lezen’.

Zowel de leuke dingen pot als de activiteitenkaartjes kan je samen met je kind maken. Vaak vinden ze het erg leuk om te helpen en je kunt dan ook de plaatjes kiezen die het meest aanspreken. Je kunt ook zelf foto’s maken van hun eigen speelgoed, de speeltuin etc. zodat het extra herkenbaar is.

Door ‘zelfspeel momentjes’ in te lassen, heb jij ook even ruimte voor jezelf. Doe dan ook iets wat JIJ leuk vindt en waarvan JIJ oplaadt. Dan kan je daarna weer met frisse energie samen iets met je kind doen!

Rust momenten
De feestdagen zijn al druk genoeg. En vaak rennen we van de ene afspraak naar de andere afspraak omdat ‘het zo hoort’. Maar is het niet juist de bedoeling dat we ook plezier beleven aan onze dagen? En genieten van wat we doen? En juist daarom, is het super super super belangrijk om op te laden! Want wat ik eerder noemde, doordat de dagen er anders uitzien komen er juist veel meer prikkels binnen die ‘nieuw’ zijn en die dus extra aandacht vragen. En dáárdoor zijn de emmertjes sneller vol. Hou bij het vullen van je agenda rekening met die rustmomenten en plan eventueel extra rustmomenten in. En hoe erg is het om een keer een afspraak af te bellen als je merkt dat jij en je kinderen behoefte hebben aan meer rust? Een ook een middagdutje kan af en toe wonderen doen ?


Stoplicht
Tijdens de ‘gewone’ weken waarin de kinderen naar school gaan al handig, maar tijdens de feestdagen net zo. Je kunt ook een mini stoplichtje maken die je makkelijk ergens mee naar toe kunt nemen. Een klein kaartje, formaat bankpas. Zo kan je kind makkelijk aanwijzen ‘waar het zit’. Rood, oranje of groen en kan je ook sneller actie ondernemen indien nodig..

Hongerige buikjes…
Ik herken het bij mezelf. Super gevoelig voor dorst en trek. Ik kan jullie vertellen, ik word er ABSOLUUT NIET GEZELLIGER VAN vraag maar aan mijn man.. ? inmiddels veel geleerd, altijd een ‘noodsnack’ in mijn tas en mijn voeding zo aangepast dat ik minder last heb van en schommelende bloedsuikerspiegel. Echt het werkt! Maar goed, kinderen kunnen er net zo goed last van hebben. En misschien is het lang wachten tot het kerstdiner begint en is het tegen die tijd al niet zo gezellig meer omdat je kind HEUL VEEL TREK HEEFT! Ervoor zorgen dat je alvast iets aanbiedt kan er voor zorgen dat het kerstdiner een stuk gezelliger verloopt.

Speelgoed
Misschien gaan jullie naar een plek waar niet veel speelgoed is voor je kind, zorg er voor dat je zelf iets meeneemt. Wat je samen vooraf uitkiest met je kind. Zo gaat je kind zich niet vervelen (ik ben best voorstander van vervelen maar ik ben zeer zeker ook voor een gezellig Kerstfeest :-D) en heeft het wat te doen.

Hoogsensitieve kinderen met een sterke wil zoeken juist prikkels op. Iets om in de vakantie zeker rekening mee te houden. Tijd voor verveling is meestal tijd voor herrie schoppen (aandacht vragen, laten zien dat er iets niet fijn is) of juist van zich lusteloos en neerslachtig voelen. Zoek uit hoe het voor jouw kind werkt. Is je kind juist gebaat bij extra rust of heeft het extra uitdaging nodig? Hierbij kan het bijvoorbeeld helpen om een keer Pinterest af te struinen en leuke opdrachtjes uit te printen. Die kan je dan ook in de activiteitenpot doen. Biedt nieuwe prikkeling, even iets anders om mee te spelen.

Verbinding
Het is gezellig om iedereen weer een keer te zien, lekker bij te kletsen. Maar het is ook juist tijdens dit soort gelegenheden heel belangrijk om even contact te maken met je kind, even te kijken hoe het gaat. Voor hoogsensitieve kinderen is de verbinding heel erg belangrijk. En het zal ze dan ook goed doen om dat tussendoor ook te voelen. Soms vinden kinderen het fijn om dicht bij jou te spelen. Geef ze die ruimte. Als ze zich veilig en ontspannen genoeg voelen, gaan ze vanzelf wel op een andere plek spelen. Of niet, en dat is ook goed.

Bouw de dag rustig af.
Lees nog even samen een boekje, volg het normale slaapritueel, dit geeft je kind rust. Natuurlijk kan je bijvoorbeeld iets korter voorlezen. Maar juist het afschakelen na een drukke dag is belangrijk. Wat ook heel fijn kan werken is een ademhalingsoefening. Dit kan ook prima gedurende de dag en je kunt het samen met je kind oefenen voor als jij er niet bij bent, dan kan je kind de oefening ook zelf doen. Je hersenen krijgen bij een ademhalingsoefening het seintje dat het oké is, dat er geen gevaar is en dat we mogen ontspannen!

Oefening:
Ruiken aan een bloemetje (inademen)
Kaarsje uitblazen
(uitademen)

Ik ben benieuwd hoe de tips jullie verder hebben kunnen helpen, ken je andere ouders die geholpen zijn met deze tips? Deel mijn blog gerust met ze. Wil je graag verder aan de slag met rust in je gezin? Een kennismakingsgesprek van een half uur is vrijblijvend en kosteloos. Afspraak maken? Dat kan via onderstaand formulier, of telefonisch. Fijne vakantie!

[contact-form-7 404 "Niet gevonden"]

De bomen laten hun bladeren los, ik voel de behoefte naar binnen te keren…

De dagen worden korter. Ik merk dat ik meer behoefte heb aan rust, slapen, stilte… en eigenlijk zonlicht en een frisse neus! Ik voel me sneller moet. Maar hoe komt dat eigenlijk?

We komen minder buiten. Als het regent is de deur uitgaan voor een fijne wandeling en een frisse neus toch écht minder aantrekkelijk (vind ik dan..). En ook juist doordat de dagen korter worden ben ik minder buiten. Als het ’s avonds licht is ga ik regelmatig een rondje hardlopen. Maar in het donker ben ik toch een beetje een bangerik. Bang om te struikelen enzo. En er zijn minder mensen op straat, vind ik ook niet zo prettig. Als ik ergens heen ga ’s avonds, ga ik ook sneller met de auto dan met de fiets als het weer een beetje guur is.

Doordat je minder buiten komt, minder daglicht ziet, kan het zomaar zijn dat je te weinig vitamine D binnenkrijgt. Als het even droog is (of goed aangekleed kan met regen natuurlijk ook.. ) toch maar even de deur uit ?. Ik pak nu overdag zoveel mogelijk de fiets. Ook naar Noordwijk, waar onze kinderen op school zitten. En ik gebruik een vitamine D supplement (overleg met een arts als je dit wilt gaan gebruiken!) ter ondersteuning.

Melatonine en korter wordende dagen.
Na de herfstequinox neemt de kracht van de zon en het licht af. Het is eerder donker, je lijf begint ook eerder op de dag met het aanmaken van melatonine. In de tijd waarin we nog geen kunstlicht hadden, lagen we gewoonweg ook eerder en langer in bed. En volgden we dus het ritme van de natuur. Niet dat je nu iedere dag om 17:00 naar bed moet… maar soms is vroeg onder de wol kruipen ook wel eens een keertje lekker. Er gewoon aan toegeven ? Het helpt ook warme maaltijden te eten, dit zorgt ervoor dat je je lijf opwarmt. Bijvoorbeeld een kom soep of een stoofpotje. Of lekkere kopjes gember thee, dekentje op de bank, boekje erbij, kaarsje aan…

Herfstdip of herfstdepressie
Sommige mensen krijgen een herfstdip of zelfs een herfstdepressie. De officiele naam hiervoor is SAD (Seasonal Affective Disorder). Symptomen zijn veel slapen, slecht kunnen concentreren, extreem vermoeid, meer eten, niet kunnen genieten en zich heel neerslachtig voelen. Als het weer voorjaar wordt verdwijnen deze klachten weer.

Wat laat jij los? Wat neem je mee naar 2020?
De herfst staat ook voor loslaten. Bomen laten hun bladeren vallen. Zo is er meer energie voor nieuwe groei. Wat wil jij loslaten? Niet meenemen naar 2020? En wat wil je juist wel meenemen naar 2020? Door los te laten wat niet meer bij jou past, bij je leven past, komt er ruimte voor wat wél bij je past!


Wat laat ik los?
Ik ben tot en met 31 december 2019 naast mijn praktijk ook werkzaam bij een werkgever. En merkte de laatste tijd dat dat voor mij één van de dingen zijn die niet meer bij mij passen, ik heb dan ook besloten om dat los te laten en me te richten op wat mij wel heel energie geeft. Zoals bijvoorbeeld mijn praktijk! Ik vind het zo ontzettend mooi dat ik even met ouders en kinderen mee mag reizen op hun pad van ontwikkeling en groei. De verbinding die er is tussen mensen te mogen zien en voelen! Heerlijk! Ik kijk uit naar het nieuwe jaar, ik zit boordevol nieuwe plannen waar jullie de komende tijd steeds wat van voorbij zien zullen komen. Fijn weekend!

System overload!!!

Het is 5 december. Ik zit achter mijn laptop te werken. Na een paar weken van flinke drukte, behoefte aan rust. Aan ontspanning. Aan ruimte. Ik maak al lange tijd gebruik van een ‘alginmentlist’ en heb dat de laatste paar weken laten versloffen. Op die lijst (klinkt heel groot, maar het is maar een klein lijstje ? ) staan activiteiten die mij helpen goed in mijn vel te zitten. Vaak is het dan ook 1+1 = 2 als ik voel dat ik minder energie heb. Zo ook deze week.. ik merk dat ik me moe voel, geen zin had om dingen te ondernemen (de bank zat veel te lekker… Netflix was veel te leuk) en ik snauwde tegen man en kinderen. Werd knorrig als ik iets liet vallen (wat ook 100 keer vaker gebeurde..), had hoofdpijn en stijve schouders. Niet hoe ik het wil. Met een blik op mij alignmentlist dacht ik… ‘tsja het is tijd om de boel weer een beetje aan te scherpen! Veel lege vakjes op plekken waar ik eigenlijk graag kruisjes wil zien..’ Ik trek mijn hardloopschoenen aan en ga naar buiten. De kou in. Het is namelijk rond het vriespunt. Echt koud!

Wat staat er op jouw lijst?

Voor iedereen is zijn ‘lijst’ anders. Voor ieder individu werkt iets anders goed om op te laden. Voor de één is dat met vrienden afspreken, voor de ander juist tijd alleen. Creatief aan de slag, een boek lezen, muziek maken, wandelen, hardlopen, rondje fietsen, opruimen. Het kan van alles zijn. Wat op mijn lijst bijvoorbeeld staat zijn hardlopen, mediteren, meer dan 7 uur slapen, voldoende groenten en fruit eten, mijn intentie voor de dag zetten en affirmaties. Ik merk inmiddels dat wanneer ik dit lijstje netjes afwerk, het beter gaat met mij en dat ik super lekker in mijn vel zit. Waardoor ik dus niet ga snauwen tegen man en kinderen. En vooral wél kan genieten van samen een spelletje doen of een potje voetballen! En daar ook energie voor heb!

Tijd alleen… En daarmee bedoel ik niet in een oncomfortabele lotus houding maar gewoon hoe het fijn voelt!

Voor mij is tijd in mijn eentje ook erg belangrijk, net als voor veel hoogsensitieve mensen. En met alleen bedoel ik ook echt alleen. In mijn eentje thuis. Stilte, rust, ruimte.. Kan ook in een bos zijn. Maar even alleen met mijn gedachten. Ook mediteren helpt me hierbij. Na een minuut of 10 komt er een soort rust in mijn hoofd. Een aantal jaar geleden volgde ik een mindfulness cursus, op zoek naar rust. Op zoek naar ontspanning. Maar ja.. zoeken zoeken.. Zo werkt het natuurlijk niet. Die ontspanning en rust mocht ik toch echt in mezelf vinden. En dus gaan zitten. En zijn. Ik dacht altijd, dan moet je dus minimaal een half uur mediteren. Man man man dat vind ik echt veel te lang.

Onlangs las ik één van de boeken van Jelle Hermus. Hij schrijft, beter iedere dag vijf minuten dan niet. Oké daar kan ik wel wat mee. Dus nu probeer ik iedere dag een kwartier te gaan zitten, gewoon lekker warm in mijn bed. Niet in één of andere super onfortabele lotushouding. Maar met een heerlijk warme deken over mijn benen heen. Of op de bank, als dat zo uitkomt. In het zonnetje. Ik zet de timer op een kwartier. Het werkt. Na het kwartier voel ik me alsof ik een middagdutje heb gedaan en ziet de wereld er toch wel een beetje anders uit. Alsof ik ergens een stekker in een stopcontact heb gedaan en mijn batterijtje weer een beetje opgeladen is. Dat heb ik overigens ook in het bos. En op het strand. Als ik een blikje energie naar binnen werk. Heerlijk!

Het cliché is echt waar… zet eerst je eigen zuurstofmasker op!

Maar goed… conclusie van mijn blog is natuurlijk dat goed voor jezelf zorgen super belangrijk is. En je zult het vast al heel vaak gehoord en gelezen hebben. Maar het is echt zo.. en het leven komt met pieken en dalen. Dat zal zo blijven. En in de ene periode zal je beter voor jezelf zorgen dan de andere periode.. maar het gaat erom dat je ZELF weet wat JOU helpt om de draad weer op te pakken, weer beter voor jezelf te zorgen, meer tijd voor jezelf te nemen… en hoe meer jij dit voor jezelf gaat doen, hoe meer je kinderen dit zullen herkennen. En overnemen. Kinderen luisteren niet naar wat wij doen, ze doen wat wij doen.  

Wil je ook aan de slag met jouw ‘lijst’? Stappen zetten naar meer rust binnen jouw gezin? Dan helpt mijn gratis e-book jou verder! Je kunt m downloaden door onderstaand formulier in te vullen !

[contact-form-7 404 "Niet gevonden"]