Terug naar school, tips voor ouders van hoogsensitieve kinderen.

De vakantie is bijna voorbij. Voor de zomervakantie deelde ik met jullie hoe je er als moeder voor kunt zorgen dat je vakantie zo ontspannen mogelijk zal verlopen. In dit blog deel ik met je hoe je de overgang van zes weken vakantie naar het schoolritme kunt vergemakkelijken. Veel hoogsensitieve kinderen hebben daar iets meer moeite mee.

Zes weken uitrusten en nu weer terug naar school!

Voor het ene kind kan de vakantie niet lang genoeg duren en het andere kind kan niet wachten tot het weer naar school mag. En dat geldt overigens net zo voor de moeders van die kinderen 😉

Hoe dan ook is het voor veel hoogsensitieve kinderen toch wel weer wennen als de school eenmaal begint. De overgang van rustig opstaan, de dingen doen die je leuk vindt, zelf kunnen kiezen wat je doet (dus meer autonomie) naar een vast lesprogramma en een stuk minder bij papa en mama zijn.

Het is goed om er rekening mee te houden dat je kind tijd nodig heeft om weer te wennen aan het schoolritme. Vaak zijn ze wat meer vermoeid na school dan in andere weken. Pas je programma na schooltijd hier op aan. Dat maakt het voor jullie allemaal een stuk makkelijker om weer te wennen aan het ritme en de ontspanning van de vakantie nog wat langer vast te houden!

‘Ik wil niet naar school!’

Er zijn ook kinderen die in eerste instantie niet naar school willen. Zich verdrietig voelen bij het wegbrengen. Het helpt als je duidelijk aangeeft dat jullie na school (of BSO) weer kunnen knuffelen. En neem daar dan ook echt even de tijd voor. Zodat je kind die verbinding weer goed voelt. En daardoor wéét en voelt je kind na een paar dagen ook weer dat je er écht wel bent na school.

Het helpt ook als je kind bijvoorbeeld een knuffeltje mee mag nemen naar school. Ook kan je een hartje op de hand van je kind tekenen. En iedere keer als je kind naar het hartje kijkt, denkt je kind even aan jou en voelt het even de verbinding met jou. Ik teken zelf óók een hartje op mijn hand. Zodat ik ook aan mijn dochter denk als ik naar het hartje kijk!

Wat wil je behouden en wat wil je veranderen?
Het is een bijzonder jaar. En we hebben door alle maatregelen al eerder een periode veel tijd met elkaar doorgebracht. Dat was voor mij een moment om te bekijken wat ik wilde behouden en wat ik wilde veranderen in mijn leven. Een vakantie is vaak ook zo’n moment voor mij. Wat was fijn, wat wil je anders? Het geeft je de tijd om even stil te staan. En dat is het natuurlijk ook fijn om als je iets wilt veranderen, je voor jezelf de eerste (kleine) stap bedenkt die je kunt zetten. En de volgende. Zodat je wel naar een doel toe werkt.

En dat iets kan best zijn dat je graag wat meer rust in je gezin zou willen hebben. Dat je als moeder meer energie wilt hebben. En het kan dan fijn zijn als er iemand met je meedenkt. Ik heb al veel moeders begeleid om weer meer rust in hun gezin te krijgen. Om zich weer ontspannen te voelen en vertrouwen te krijgen in zichzelf en hun kinderen. Wil je dat ik een keer met je meedenk? En kennismakingssessie is altijd gratis.